poniedziałek, 7 stycznia 2013

łamigłówki matematyczno-logiczne


Zagadka 1 - Trzy pojemniki
Mamy do dyspozycji 3 pojemniki. Jeden z nich ma pojemność 8 litrów i jest cały wypełniony sokiem. Pozostałe dwa naczynia są puste i ich pojemność wynosi odpowiednio 5 i 3 litry. Żaden pojemnik nie jest wyskalowany. W jaki sposób - przelewając sok pomiędzy naczyniami - można sprawić, aby naczyniu 8 litrowym i 5 litrowym znalazły się po 4 litry soku?

Zagadka 2 - Dwie planety
W pewnym momencie dwie planety i gwiazda (dookoła której krążą owe planety) ustawiły się w jednej linii. Pierwsza planeta obiega gwiazdę w ciągu 2 lat, a druga z nich w ciągu 4 lat. Po ilu latach wszystkie trzy ciała niebieski ustawią się ponownie w jednej linii?

Zagadka 3 - W restauracji
Trzech przyjaciół postanowiło uregulować w równych częściach koszt zjedzonej razem kolacji. Kelner obliczył rachunek na sumę 60 złotych, więc każdy z nich zapłacił 20 złotych.
Przy oddawaniu pieniędzy do kasy kelner stwierdził, że koszt kolacji wynosił tylko 50 złotych. Kasjer zwrócił 10 złotych kelnerowi, który schował do kieszeni 4 złote i oddał tylko po 2 złote każdemu z trzech przyjaciół.
W ten sposób każdy z nich zapłacił po 18 złotych i wobec tego całkowita suma, którą zapłacili, wynosiła 54 złote. A przecież kelner wziął sobie tylko 4 złote. Co się stało z pozostałymi dwoma złotymi?

Zagadka 4 - 12 starych monet **
Mamy dane 12 starych monet. Wiemy, że jedna z nich jest fałszywa - nieco cięższa lub nieco lżejsza od pozostałych, prawdziwych monet. Dysponujemy także dwuszalkową, precyzyjną wagą bez odważników.
W jaki sposób, za pomocą jedynie trzech ważeń, możemy wykryć monetę fałszywą? Czy jesteśmy w stanie stwierdzić, czy fałszywa moneta jest lżejsza, czy cięższa od pozostałych?



Zagadki były na wykopie, którego nie czytam, ale jakoś tak wyszło, że się natknęłam. Uświadomiłam sobie jak bardzo zardzewiała mi matematyka i logika, chociaż po kursie logiki na studiach już nigdy nie będzie tak samo jak przed. Anyways, postanowiłam rozwiązywać zagadki. Na pewno nie codziennie, ale co jakiś czas. Regularnie. I nauczyć się matematyki, zawsze chciałam. Fizyki też. I nie tylko dlatego, że zaczęłam oglądać The Big Bang Theory. Strasznie słodki jest ten serial, chociaż czasami poziom boli. Przeważnie nie oglądam takich rzeczy, ale trzeba otworzyć się na nowe - nigdy nie wiadomo dokąd nas to zaprowadzi.

A Wy jakie przedmioty lubiłyście w szkole? W ogólniaku byłam na profilu biol-chem-mat-fiz (tak, wszystkie cztery przedmioty były rozszerzone), bo resztę już umiałam i chciałam się podciągnąć z tych rzeczy. Szybko okazało się, że nie można być dobrym we wszystkim, zresztą moja szkoła była taka trochę dla indywidualistów, bo faktycznie można się było uczyć tego, czego się chciało. Anyways, z tymi wszystkimi ważnymi dziedzinami zakończyłam swoją przygodę wtedy i żałuję, że już tego nie pamiętam tak dobrze, ale faktycznie przez późniejsze lata aż do dziś, zajmowałam się innymi rzeczami z małymi wyjątkami.
Chcę powiedzieć - nie rezygnuj jeśli chcesz do czegoś wrócić, czegoś się dowiedzieć i sobie wyjaśnić to po prostu się tym zajmij. Ja się zajmę, chcę.


37 komentarzy:

  1. Jak widzę takie zadania mam jedno przed oczami:
    http://s1.wgrane.pl/download.php?file=63641&time=1305697395
    Chodziłam do biol-chem, maturę pisałam z pol/hist/ang
    Jestem ciemną masą matematyczną. Na studiach miałam logikę, i inne ścisłe przedmioty, które sprawiły, że moje życie stało się mizerne a ja malutka jak proton..
    Na szczęście już mam to za sobą :)
    Bardzo chętnie jednak poznam odpowiedzi na zagadki/zadania z Twojego posta :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje rozwiązania (przy zadaniach nie było odpowiedzi, więc nie mogę być pewna, że moje odpowiedzi spełniają oczekiwania twórcy zagadek) podam może później, żeby nie spoilerować ;)

      Ja też jestem ciemną masą matematyczną i np z fizyki uwielbiałam rozwiązywać zadania, ale jak trzeba było podstawiać do wzoru to myślałam, że umrę. Nie lubiłam.

      Usuń
    2. no popacz, link nie działa na górze..
      ten może zadziała :)
      http://www.youtube.com/watch?v=McaV4Ua-QMA

      Usuń
    3. wkleiłam sobie i zadziałało :D

      Usuń
  2. Jestem 100% humanistką :D i dla mnie matematyka to zawsze była zmora.... za to Moja Połówka jest umysłem ścisłym i zadziwia mnie, bo to, jakie ma pomysły, co potrafi obliczyć/policzyć/rozrysować itd. to dla mnie SZOK. Ale to Jego działka i mam chodzący kalkulator, co przydaje się na zakupach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, na zakupach i nie tylko ;P przydają się czasem ;))

      Usuń
  3. Ja mogę pokwapić się do pierwszej, bo mi się skojarzyło ze Szklaną pułapką :)
    a-naczynie 8litrowe; b-naczynie 5litrowe; c-naczynie 3litrowe
    a=8 b=0 c=0
    a=3 b=5 c=0
    a=3 b=2 c=3
    a=6 b=2 c=0
    a=6 b=0 c=2
    a=1 b=5 c=2
    a=1 b=4 c=3
    a=4 b=4 c=0
    Trochę mi to zajęło, jednak codzienne sudoku nie wystarcza >.<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wyszły peni*sy xD Dopiero teraz zauważyłam xD

      Usuń
    2. Mi w rozwiązaniach zadań z matematyki i fizyki też czasem wychodzą peni*sy :D
      Najczęściej jednak wychodzi d*upa :B

      Usuń
    3. Dobreee :D
      A mi wyszła d*upa a nie cenzura xD

      Usuń
    4. dupa, penisy i łamigłówki. świetnie.

      Usuń
    5. no i tak tak, ja też tak zrobiłam tylko nie napisałam ładnie tylko nabazgrałam na kartce.

      Usuń
    6. Najpierw gryzmoliłam z rysunkami w paincie, zawsze tak robię jak coś rozwiązuje na kompie :P

      Usuń
    7. ja sobie usunęłam painta i musiałam zainstalować paint.net
      O_o

      Usuń
    8. To print screeny robisz aparatem czy paint.net obsługuje? XD

      Usuń
  4. Nieeeeeeeee, po całym dniu w robocie i ślepianiu sie w selecty na bazie, wyciągi bankowe i inne salda na rachunkach, mam dość łamigłówek. Wybacz ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. "W ten sposób każdy z nich zapłacił po 18 złotych" - wcale nie, bo skoro do kasy poszło 50zł, wróciło do nich 6 zł to wydali 54 zł - i ta czwórka poszła do kieszeni kelnera :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Druga zagadka wydaje się być podejrzanie łatwa, powiedziałabym że po czterech latach.

      Usuń
    2. tak, wcale nie.
      tak, ja też bym powiedziała, że po czterech.

      Usuń
    3. Po dwóch latach, gdyż iż ponieważ bliższa planeta bedzie w tym samym miejscu co w poleceniu, a dalsza w połowie drogi, czyli w tym samym miejscu tylko, że po drugiej stronie i tak powstanie linia prosta - najlepiej to sobie rozrysować. Podchwytliwe zadanko. :D

      Usuń
  6. zadanie z monetami rozwiązuję już drugi dzień i muszę jeszcze trochę możliwości przeanalizować.

    OdpowiedzUsuń
  7. ja z królową nauk zawsze byłam na bakier. nie wchodzi mi i tyle

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. logika ma sens, ale matematyka to sztuczne problemy bardzo często (dla mnie, bo nie wiedziałam po cholerę mi to wszystko)

      Usuń
  8. Ja do końca liceum byłam matematyczką (non stop rozszerzona matma), ale później stałam się humanistką i niech już tak pozostanie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja bym chciała wiedzieć o co chodzi w funkcjach i o co chodzi w tych takich różnych niewiadomych..

      Usuń
  9. Ja zazwyczaj chcę się zajmować zbyt wieloma rzeczami i kończę z niczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy, że możemy się razem kąpać.

      Albo nie. Nie będę już więcej pisała takich rzeczy, bo potem Ty myślisz, że ja naprawdę chcę.

      Usuń
    2. Serdecznie się uśmiałam :)
      Fajne jesteście dziewczyny :)

      Usuń
    3. jesteśmy całkiem całkiem :))

      Usuń
    4. Jesteśmy fajne?
      Jesteśmy fajne :D

      Usuń
  10. Podoba mi się post i chce to zrobić. Skończyłam humanistyczne studia, a w LO mat-fiz (specyficzny), umysł mam chyba taki, jaki uchodzi ze ścisły - aczkolwiek to wszystko nie jest takie proste i to własnie studiowałam. Np. za umiejętności matematyczne i "łapanie" matematyki odpowiadają te same struktury, toteż...

    Chce zrobić te zadanka od wczoraj, ale nie mam kiedy. Bardzo lubię takie!

    Zajmę się nimi kiedyś, a tymczasem robię tu zakładkę. :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz, wszystkie bardzo mnie cieszą! Jednak te, zawierajace autoreklamę będą usuwane. Jeśli chcesz mnie zaprosić do siebie - poświęć kilkanaście sekund i napisz na strilinga@gmail.com

Pozdrawiam i życzę miłego dnia, wieczoru lub nocy ;)

i hope you will also like

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...